Mocirla din poze nu este altceva decât DRUMUL STRATEGIC conceput de către autorităţile judeţene pentru a atrage investitori și implicit a ne scoate din sărăcie. Pare greu de cezut că într-o țară europeană, membră UE, există astfel de drumuri însă imaginile sunt mai mult decât grăitoare.
Drumul, care strabate 14 localităţi, este în administrarea Consiliului Judeţean Botoşani (condus de PSD) şi de fapt este compus din mai multe tronsoane de drum judeţean (DJ) însumând 106,265 kilometri.
Drumul străbate localitățile Albești, Blândești, Călărași, Dângeni, Dobârceni, Gorbănești, Hănești, Hlipiceni, Lunca, Mihălășeni, Răuseni, Sulița, Todireni și Trușești și comuna Șipote din județul Iași, iar lucrarea, în valoare de 254 milioane de lei, presupune refacerea carosabilului, dar și reabilitarea a 9 poduri existente, construirea a 3 poduri noi și amenajarea a 5 treceri la nivel cu calea ferată.
De doi ani, pe drum nu s-a făcut nicio lucrare de întreţinere
De la ideea de a moderniza acest traseu şi până acum nu s-a întâmplat nimic bun. În prezent drumul arată ca după bombardament, existând tronsoane pe care aproape nu se poate circula. Spre exemplu, de la Truşeşti la Dângeni cei care se încumetă să străbată această distanţă nu pot circula cu mai mult de 20 km/oră. Autorităţile locale au făcut nenumărate demersuri la Consiliul Judeţean solicitând să execute lucrări de întreţinere însă de fiecare dată li s-au spus să aibă răbdare pentru că drumul va fi modernizat pe bani europeni. Timp de doi ani nu s-a pus o lopată de piatră sau de asfalt pe acest drum, lung de peste o sută de kilometri.
“ Este bătaie de joc faţă de cetăţenii ce depind de acest drum. Drumul este al Consiliului Judeţean şi de ani buni de zile nu au făcut nicio lucrare de întreținere. La un moment dat, am solicitat Consiliului Județean să renunțe la o porțiune de 1,8 kilometri de drum, care trece prin Dângeni, să o preluăm noi la Primărie spre administrare. În felul acesta puteam să o refacem pe banii noștri, de la bugetul local sau prin fonduri europene. Au refuzat categoric și nici nu au făcut nimic pentru a repara drumul. În schimb, toată lumea înjură primarii de starea jalnică a drumurilor. Cetățenii ar trebui să cunoască realitatea, mai precis că președintele Consiliului Județean este direct responsabil de cum arată drumurile administrate de CJ, nu primarii. La modul cel mai sincer, la noi în Dângeni mai bine arată drumurile comunale, care sunt asfaltate, decât drumul judeţean care trece prin centrul localităţii. “ ne-a declarant Cătălin Rotundu, primarul comunei Dângeni.
Nu sunt bani la buget ?! Au găsit soluţia: îngreunarea procedurilor de licitaţie
Drumul Strategic a fost gândit de către deputatul liberal Cristian Achiței, care în acea perioadă era vicepreședinte al Consiliului Județean. Între timp puterea s-a schimbat și drumul nu a mai devenit o prioritate pentru guvernarea PSD. În urma presiunilor publice și ale opoziției, abia în acest an s-a scos la licitație lucrarea, pe cele cinci loturi, termenul limită pentru trimiterea ofertelor fiind de 11 martie.
“Cel mai rău este că în ultimii doi ani nu au executat nicio lucrare de întreţinere pe el şi acum s-a ajuns ca drumul să fie impracticabil. Degeaba este denumit “drum strategic” dacă nu se poate circula pe el. Au întârziat nepermis de mult scoaterea la licitaţie a lucrărilor de modernizare. Lurările trebuiau să fi fost deja începute. Mai mult, au îngreunat şi procedurile. Iniţial s-a vrut să se scoată la licitaţie pe loturi pentru ca lucrările să fie executate mai uşor, de mai multe firme simultan. Era avantajul că dacă se facea o contestaţie şi se bloca licitaţia, celelalte tronsoane nu erau afectate, se putea lucra pe ele. Din păcate a fost scos la licitaţie tot drumul şi dacă Doamne fereşte contestă vreo firmă licitaţia, toată investiţia este blocată. “, a explicat deputatul PNL, Cristian Achiţei.
Până pe 11 martie 2019 se pot depune ofertele pentru executarea lucrărilor în valoare de 254 milioane de lei. Având în vedere că valoarea mare a contractului, este puţin probabil ca licitaţia să nu fie contestată. Dacă nu ar contesta nimeni licitaţia, potrivit procedurilor, lucrarea ar putea fi adjudecată după patru luni de zile, astfel încăt la începutul lunii august ar trebui să înceapă organizarea de şantier şi prin septembrie să demareze efectiv lucrările. În plus, firmele locale nu se pot prezenta la licitație decât prin asociere. Și asta din cauza valorii colosale a lucrărilor ce nu permite firmelor mici să se apropie de astfel de contracte.
care drum strategic??