Imediat ce Eltrans va intra in reabilitare cu caile de rulare ale tramvaielor firma de transport a Primariei va opera pentru Botosaneni cu autobuze noi noute. Vor fi folosite traseele pe care acum opereaza doar SC Microbuzul, firma omului de afaceri Dumitru Balan. Eltrans a cerut un punct de vedere de la Consiliul Concurentei inca din luna decembrie a anului trecut. La finele lui ianuarie a venit acest raspuns si din punct de vedere legal nu este nici o problema ca doua firme sa opereze pe acelasi traseu. Victor Ivanescu, director Eltrans:
„Am cerut un punct de vedere de la Consiliul Concurenței să vedem dacă noi am putea înlocui modul de transport prin tramvaie cu autobuze. Am primit un răspuns favorabil că lucrul acesta nu se avizează de către Consiliul Concurenței și este doar la latitudinea administrației locale. În adresă trimisă eu am cerut și un alt punct de vedere și anume dacă autoritatea publică poate să delege întreg transportul public din municipiul Botoșani către operatorul intern. Și răspunsul a fost da„
Intrebarile pe care cei de la Eltras le-au formulat nu lasa loc de interpretari. Ei au dorit sa stie daca Eltrans poate folosi autobuze pe traseele proprii si daca poate opera in Botosani si cu tramvaie si cu autobuze pe acelesi trasee. Raspunsul ONC nu lasa nici un dubiu, Eltrans poate executa aceasta activitate.
In plus, Eltrans va putea folosi si statiile de maxi-taxi care desi sunt in proprietatea primariei sunt operate in prezent de cei de la SC Microbuzul. Fiind firma municipalitatii, Eltrans nu are nevoie sa participe la vreo licitatie si va primi aceste trasee de la Primarie prin incredintare directa.
Proiectul de 34 de milioane de euro care prevede schimbarea integrala a cailor de rulare a tramvaielor va tine blocata firma Eltrans pentru mai bine de 2 ani.
„Am apelat la aceasta solutie pentru ca sa nu fim nevoiti sa dam oameni afara. In plus, transportul in comun in Botosani va deveni mai civilizat intr-un sistem concurential„, spune Victor Ivanescu.
Traseele Eltrans se suprapun cu cele ale SC Microbuzul pe mai multe portiuni in Botosani, insa actul de la Oficiul Concurentei da voie Eltrans sa opereze pe orice traseu doreste. Cu ata mai mult cu cat in vara acestui an contractul SC Microbuzul cu Primaria Botosani expira si se pregateste o noua licitatie.
Primarul Catalin Flutur sustine ca botosanenii nu pot fi lasati fara transport in comun asigurat de catre municipalitate si nu vede nimic rau intr-un sistem concurential. In schimb omul de afaceri Dumitru Balan, declara pentru alta publicatie:
„Ei au mai luat niște microbuze cu ceva ani în urmă și nu le-au folosit. Managementul care este făcut de stat știu că este în general prost. Am dreptate, da? Așa este. Așa s-a întâmplat. S-au cumpărat niște microbuze care nu s-au mai folosit și s-au îngropat banii contribuabilului botoșănean. Înțeleg, nu au privatizat Eltransul, dar acum să aud că ei vor să facă treaba asta, mă întreb, de unde bani.”
Cu alte cuvinte lovitura primariei este resimtita din plin de afaceristul local care de multi ani detine monopolul pe transportul in comun local (cel cu microbuzele). Unicele argumente sunt ca statul e un manager prost si ca de unde are primaria bani. Dumitru Balan uita insa ca in cele mai civilizate orase ale tarii, Bucuresti, Cluj, Oradea sau Suceava, transportul in comun este asigurat de municipalitati prin firme proprii in conditii ultramoderne.
Surse din Primaria Botosani spun ca la licitatia din acest an si-au anuntat intentia de a participa mai multe firme. Si o asociere locala importanta de transportatori este interesata sa preia aceasta afacere, dar si societati de acelasi profil din mai multe zone ale tarii. Reulamentul de transport in comun poate fi consultat aici: https://www.primariabt.ro/hcl/2018/293.pdf
El a suferit cateva amendamente, deoarece in forma initiala, lucrata de viceprimarul Cosmin Andrei acest reulament prevedea practic ca in Botosani pot face transport in comun doar microbuzele nu si autobuzele si ca un operator care vine la licitatie trebuie sa aibe o vechime neintrerupta in transporturi de 5 ani. Acest lucru elimina posibilitatea ca firmele noi, ultradotate cu parc auto nou sa poata participa la licitatia din Botosani. Iata ce sustinea consilierul local PNL Catalin Boboc in data de 28 noiembrie 2018 cand a fost votat acest reulament:
„De ce la Anexa 2.1.2 sunt trecute mașini cu număr de locuri maxim 22? Deci număr maxim 22 înseamnă microbuz? Consider că nu este ok să fie număr maxim ci ar trebui un număr minim. Dacă se va dori sau va participa cineva la licitație cu autobuze pentru că noi ne limităm la microbuze. Conform legislației număr maxim de 22 de locuri repet înseamnă microbuze. Partea legată de vechimea neîntreruptă în transporturile de persoane, consider că este o clauză care nu ar trebui să se regăsească în acest contract. Este discriminatorie pentru că pot exista agenți economici care au mașini noi, șoferi angajați noi și nu pot să se înscrie sau vor fi depunctați în defavoarea altora care desfășoară transporturi de persoane de ceva timp”.
Oponentul principal a fost viceprimarul Andrei Cosmin care a sustinut ca vechimea neintrerupta in transport persoane trebuie sa fie o conditie obligatorie. Dealtfel toti cei care si-au manifestat intentia sa participe la licitatia organizata de Primaria Botosani vor contesta in instanta aceste regului. Cei din departamentul juridic al primariei sustin ca sunt foarte usor de desfiintat.
Dar, exista posibilitatea ca aceasta licitatie sa nu mai aibe loc, Primaria putiand incredinta direct traseele catre SC Eltrans, daca acestia tot fac o investitie si cumpara sau inchiariaza autobuze noi. Dealtfel, grupul PSD din Consiliul Local au lasat toata decizia la primarul Catalin Flutur. Viceprimarul Cosmin Andrei chiar a sustinut in cadrul unei sedinte ca „nu ar vrea sa fie la aceasta decizie in locul primarului„.
Comenteaza