Da, ei pot. Au arătat de atâtea ori că pot. Și nu vorbesc doar despre cei din PSD, ci despre toți oportuniștii, din oricare partid la care ajunge o bucată, mai mică sau mai mare, de putere. Despre cei care confundă politica și rolul ei cu bordelul. Despre cei care trag și țin cu dinții de orice le face lor, întâi de toate, un bine. Și o politică fără prințip, va să zică că nu le are. 

Luni s-a adoptat o nouă OUG, care prevede ca președinții Consiliilor Județene să fie aleși uninominal, direct de către cetățenii comunităților locale. Știți a ce-mi miroase mie ordonanța asta? A totalitarism, tată. A dictatură din aia îmbâcsită cu ipocrizie, de tipul: „Noi luăm puterea de la noi și le-o redăm cetățenilor”,Sigur că există un popor local, de asta se alege un primar„, „Votul direct responsabilizează„, „E o urgență pentru că trebuie să fie adoptată cu 12 luni înainte de alegerile locale” etc. Se pricep autorii la a face pe virtuoșii. Revenind, votul uninominal nu garantează că alegerile populare vor fi bine reprezentate în rezultat. Se poate ajunge la o anomalie de tipul celei din Manitoba (Canada), din 1926, când ierarhia de putere locală a partidelor a fost pur și simplu răsturnată de cifrele voturilor uninominale (numere diferite de candidați de la partid la partid, având notorietăți diferite) de la parlamentare. Și astfel de alegeri pot ușor pune în vârful instituțiilor oameni care nu au nicio treabă cu consilierii. Deci da, posibilitatea ca această OUG să fie „un cadou pentru baroni” și, totodată, o măsură de protecție a PSD în fața unui declin, este cât se poate de validă. Și nu doar social-democrații susțin ideea, ci și câteva capete de pe la PNL, că au și ăștia noroiul lor. În plus, dacă urmăresc cu adevărat ca poporul local să dețină puterea, de ce nu s-a stabilit alegerea în două scrutinuri și pentru șeful CJ, și pentru primar? Iar celălalt motiv pentru care îmi miroase a dictatură este chiar natura acestei legi. Păi nu spuneau ei că renunță la guvernarea prin ordonanțe? Acum ce fac, arată că lor chiar le place să șteargă cu principiul separării puterilor în stat pe jos? Că a modificat mai multe Executivul decât Legislativul. Au ales ca schimbarea asta să nu treacă prin Parlament, prin dezbaterile civice, ci să ajungă direct în Monitor. Mi-e greu să cred că ei nu au înțeles că un stat de drept nu se conduce prin OUG, mai ales după ce au mimat opusul. Și nu le e pic de rușine să trântească ordonanțe după chef, pentru că pot.
Orban a pus pe tavă subiectul impozitării industriei IT din România, numai că l-a servit greșit. Fără vreo analiză în spate, a deschis calea spre polemici de tot soiul pe baza acestui subiect. Polemici care au umbrit efectiv problema care a pus pe jar toată țara, nu cu mult timp în urmă. Adică pensiile speciale. Pentru că, uite, omul fără personalitate și fără demnitate care a măcelărit Justiția în ultimii doi ani, Tudorel-Toader-chiar-el, urmează să se bucure, în curând, de o pensie babană de la CCR. Pensii speciale iau toți demnitarii acestei țări, deși noi le plătim salarii frumușele. Ok, când vorbim de militari care și-au riscat viața ori s-au îmbolnăvit din pricina carierei, am o oarecare toleranță vizavi de această idee. Dar când ne gândim că sunt pensii speciale umflate cu pompa pentru oameni care mai degrabă au prejudiciat statul… Da, e nevoie de reglementări serioase aici. Și de multe (mai toate) tăieri. Apoi vorbim și despre IT-iști, care sunt oricum favorizați de stat. Apoi, vorbim și despre clerici, că nici ei nu dau vreun ban statului. Dacă vorbim de egalitate în fața legii, orice subiect de acest gen e valid. Numai să fie și cu cine discuta. Și dacă ei vor mai mulți bani în trezoreria statului, de ce nu rezolvă odată cu pensiile speciale? Pentru că nu vor.
Și, iată, culmea luptei anti-corupție: Tăriceanu are imunitate. DNA nu îl poate atinge nici cu o pană, pentru că ai săi colegi din Parlament au decis că e absurd să înceapă o anchetă în care e citat și îngerul ăsta de om. Fiecare dintre cei care au votat în acest sens a primit de la DNA sute de pagini cu motivări, explicații și toate cele. Mi-e greu să cred că cei care l-au protejat pe Teri chiar au parcurs catastiful. Mai greu decât îmi e să cred că Parlamentul, ăsta plin de arhangheli anti-corupție, după cum singuri se recomandă, a decis că cercetarea DNA nu are sens. De ce? Pentru că pot.
Președintele PMP Pantelimon, Marius Gioroc, s-a arătat dispus să intre în filiala locală a USR, alături de alți 25 de membri PMP, dacă îi sunt îndeplinite cele două condiții: să devină Secretar General și să fie pe poziția a doua pentru Consiliul Local. Aș spune că cererea i-a fost refuzată, dar aș îndulci situația. În realitate, și-a luat un șut în fund. Pentru că băieții de la USR au făcut cunoscută nesimțirea lui Gioroc. Va să zică, asta e „mișcarea populară”? Linsul oalei și traseismul? O fi moștenire de pe la Băsescu. Fără precedente reușite, din experiența proprie sau a altora, Gioroc nu ar fi încercat așa manevră. Manevră care arată cât de ușor pot fi vânduți unii oameni (ca cei 25 promiși), ce pretenții pot avea prostituații din politică și cât de tare îi doare pe ăștia în cot de popor. Vânătorii de funcții din acest tipar sunt fix ca vânzătorul ambulant de la Bazar: te aburește și te lingușește, iar dacă tot nu le iei marfa, te-njură și trece la următorul client. Enteresul și iar enteresul.
Da, ei pot da ordonanțe după plac, pot avea pensii speciale, pot fi imuni în fața unor anchete, pot fugi de la o ibovnică la alta și cerși funcții după chef. Dar ei pot numai atâta timp cât le permitem noi. Nu va veni nimeni să ne pună în mână frâiele, chiar dacă asta ni se cuvântă, într-un discurs melodramatic, din tribună. De asta trebuie să ne ocupăm noi. Și cât mai repede.