Cu prilejul Concursului Național ”Săptămâna Mondială a Spațiului 2019 – Beneficiile spațiului cosmic pentru omenire”, la Liceul Teoretic ”Grigore Antipa ” Botoșani s-au desfășurat, în perioada 4-10 octombrie 2019, numeroase activități care au avut ca scop utilizarea conceptului de ”spațiu cosmic”, ca un context creativ, pentru stimularea motivației elevilor pentru cunoaștere și studiul disciplinelor STEM (științe, tehnologie, inginerie și matematică).
Dintre evenimentele care au avut loc, enumerăm:
Concurs ”Spațiul cosmic este aproape” unde elevii au avut ca temă să realizeze o lucrare având in vedere reflectarea în univers a secțiunii de aur. Sub îndrumarea profesorilor Haralamb Diana și Voinea-Axinte Costică, elevii claselor a IX-a și a X-a au aflat că există un lucru pe care vechii greci, artiştii Renaşterii, un astronom din secolul 17 şi arhitecţii din secolul 21 îl au în comun – cu toţii au folosit Proporţia de Aur, cunoscută şi sub numele de Proporţia Divină. Mai precis, este vorba de numărul 1,61803399 reprezentat prin litera grecească Phi şi considerat a fi cu adevărat unic prin proprietăţile sale matematice, prin prevalenţa sa în întreaga natură şi prin potenţialul său de a reda o compoziţie estetică perfectă. În matematică şi în arte, două valori [a şi b, unde a>b] se află în cadrul proporţiei de aur dacă raportul lor [a/b] este identic cu raportul dintre suma lor şi valoarea cea mai mare dintre cele două [(a+b)/a]. Când Media de Aur este conceptualizată în două dimensiuni, ea este reprezentată, în mod tipic, ca o spirală regulată, definită printr-o serie de pătrate şi arce de cerc, fiecare formând „dreptunghiuri de aur”. Şirul acestor numere, numit şi seria Fibonacci, se obţine foarte uşor: începe cu 0 şi 1. Elementul n se obţine însumând elementul n-2 cu elementul n-1. Şirul, nemărginit, este 0, 1, 1, 2, 3, 5, 8, 1, 21, 34, 55 etc. Cu desenele/machetele realizate de elevi s-a realizat o expoziție care a fost amplasată pe holul liceului, fiind popularizate în rândul tuturor elevilor liceului elemente de astronomie, elemente de educație plastică/vizuală, fizică și matematică.
Lucrarea câștigătoare cu care elevii liceului vor participa la etapa națională a Concursului Național ”Săptămâna Mondială a Spațiului 2019 – Beneficiile spațiului cosmic pentru omenire” la secțiunea 1 – Arte plastice. Lucrarea câștigătoare a fost realizată de elevii: Lungu Andra clasa a X-a D, Coșeri Sînziana clasa a X-a D, Răbei Vlad clasa a IX-a D și Prisecariu Sara clasa a IX-a D.
De asemenea a avut loc și concursul ”Geometria spațiului cosmic” unde elevii au avut ca temă să realizeze o pagină web, blogguri sau situri wiki, având in vedere reflectarea în univers noțiunilor studiate la geometrie.
Sesiunlei online cu tema ,,Matematică si astronomie – scurtă inițiere în metodele de detecție folosite pentru descoperirea planetelor în jurul altor stele’’ din zilele de 23.09.2019 și 08.10.2019 au încheiat șirul de activități, la care au participat elevii și profesorii Liceului Teoretic ,Grigore Antipa,, – Școală Einstein. Sesiunile on line au fost coordonate de profesor Voinea-Axinte Costică, prof. Anisie Maria, prof. Telișcă Irina, prof. Burduja Dinu și ing. Surdu Lucian din partea unității școlare, în parteneriat cu mentorul delegat prin Programul Școlilor Einstein, Dr. Diana Dragomir de la MIT Kavli Institute și University of New Mexico, din USA.
Din informațiile obținute cu aceste ocazii, din discuțiile purtate în cadrul orelor de CDS –Astronomie, un grup format din elevii Gorghi Fabio-Roberto și Crăciun Mihai – clasa a X-a A – responsabili programare pagină web și conținuturi, Prisacariu Sara clasa a X-a diseminare acțiuni, colectare impact proiect, sub îndrumarea profesorilor Burduja Dinu și Voinea-Axinte Costică, au realizat o pagină web. Cu acest produs elevii liceului vor participa la etapa națională a Concursului Național ”Săptămâna Mondială a Spațiului 2019 – Beneficiile spațiului cosmic pentru omenire” la secțiunea 3- Pagini web. Adresa paginii realizate: https://antipa-geocosmos.netlify.com/?fbclid=IwAR2HVmAB23upQ3L3swP7XQzJJUXivsx6yA2AgE4rCpgNMXOM0_sfmI_zpgQ
Comenteaza