Trei licitaţii ratate, greşeli de proiectare, caiet de sarcini plin de eroări, liste de cantităţi inexacte si subevaluate din punct de vedere al preţurilor şi incompentenţă crasă a autorităţilor judeţene. Aşa poate fi descrisă cea mai mare investiţie ce se vrea realizată în judeţ de către Consiliul Judeţean Botoşani.

Grav este că Judeţul Botoşani este pe cale să piardă  80 de milioane de euro, bani europeni, din cauza incompetenţei celor care au gestionat proiectul drumului strategic. Acest lucru este confirmat şi de afirmaţiile lui Constantin Conţac, patronul SC Transporturi Auto SA, una dintre firmele cele mai cunoscute din Nordul ţării în materie de astafltări şi modernizări de drumuri.

Conţat susţine că nicio firmă serioasă nu se va licita lucrările de la drumul strategic în condiţiile actuale întrucît ar trebui să vină cu bani de acasă pentru a finaliza investiţia.

S-a dovedit că cei de la Consiliul Judeţean nu au specialişti care să facă un caiet de sarcini corect. Totul este greşit. Ridicările topografice sunt greşite, proiectul nu corespunde cu realitatea din teren şi poate cel mai grav este că preţurile la materiale au fost calculate greşit. Sunt mai mici decât în realitate şi cel care ar câştiga licitaţia ar trebui să adică de acasă milioane de euro ca să termine lucrarea. Am avut pe această temă o discuţie cu cei din conducerea Consiliului Judeţean, însă se pare că nu au înţeles nimic. Drumul strategic va avea aceeaşi soartă ca Teatrul Eminescu. ”, ne-a declarant Constantin Conţac.

După ultima licitaţie ratată, preşedintele Consiliului Judeţean, Costică Macaleţi, nu exludea să ia în calcul o lotizare a proiectului şi o eventuală recalculare a preţurilor.

 Rezultatul calculelor corecte: 1.000.000 Euro/km de drum strategic

Potrivit unor calcule estimative, aceasta ar presupune o majorare cu 25% a costului drumului strategic, scos în prezent la licitaţie la valoarea de 81 de milioane de euro cu tot cu TVA şi neprevăzute. Majorarea ar acoperi toate costurile şi ar ajunge la un preţ corect, acceptat de constructori, însă nu şi de către autoriţăţile judeţene care ar urma să cheltuiască aproape tot bugetul pentru această investiţie. Practic, kilometrul de  drum strategic ar trebui să coste un milion de euro, cam cât un kilometru de drum expres.

 106,265 km, imposibil de asfaltat

Prin proiectul drumului strategic se dorea modernizarea a patru tronsoane de drum judeţean, în lungime totală de 106,265 kilometri, situate pe teritoriul judeţului Botoşani-DJ 282 H (limită judeţ Iaşi-Rediu-Răuseni-Călăraşi), DJ 282 (Răuseni-Todireni-Albeşti-Truşeşti-Dângeni-Hăneşti), DJ 297 (DN 29D-Blândeşti-Suliţa-Lunca-Todireni) şi DJ 294 (Dângeni-Mihălăşeni), precum şi cel situat pe teritoriul Judeţului Iaşi-DJ 282 H (Şipote-limită judeţ Botoşani). Investiţia avea în vedere reabilitarea a nouă poduri existente, construirea a trei poduri noi şi amenajarea a cinci treceri la nivel cu calea ferată.

Investiţia, estimată a se derula pe parcursul a 36 de luni, ar trebui terminată până în octombrie 2023, pentru a nu se pierde finanţarea europeană.