România educată trebuie să fie o politică reală făcută pentru sistemul de învățământ. Este greu să poți să faci asta dacă tu ca Guvern anunți că educația nu e printre domeniile care vor primi bani la rectificarea bugetară. Acest lucru a fost confirmat de Dan Barna, cel care a exclus educația dintre domeniile care vor primi resurse suplimentare la rectificarea bugetară.

Educația și cercetarea nu au nevoie doar de alocări bugetare, dar și de o strategie pe termen lung. Până la urmă vorbim despre viitorul tinerilor din țara noastră, despre viitoarele generații care pot contribui la dezvoltarea României. Investițiile în educație și cercetare, împreună cu un plan valoros, generează o națiune respectată pe plan internațional!

Declarația premierului Florin Cîțu privind investițiile în educație și cercetare a stârnit revoltă pe parcursul ultimei săptămâni. Este o eroare ca premier să vii să spui „nu vreau să investim în educație și cercetare fără să avem rezultate. A finanța doar de dragul finanțării de la buget nu cred că este o soluție, chiar dacă îi spunem, între ghilimele, cercetare.”

Este cel puțin neinspirată această afirmație, pentru că investițiile în educație și în cercetare sunt pe termen lung. Rezultatele nu se văd azi, nu se văd mâine, ci în timp. Sistemul educațional și mai ales domeniul cercetării trebuie să funcționeze în baza unui plan bine definit!

Bugetul de anul acesta a adus o „premieră” nefericită pentru România: educația a avut cel mai mic buget din ultimii 30 de ani ca procent din PIB (2,5%). Banii alocați pentru Ministerul Cercetării, Inovării şi Digitalizării sunt și ei la un nivel foarte scăzut! România a fost oficial exclusă din cel mai mare proiect de cercetare din Uniunea Europeană, proiectul ELI-ERIC, lucru inacceptabil, iar premierul și membrii Cabinetului ar fi trebuit să se preocupe cu prioritate de această problemă ce ține de onoare și demnitate națională!

Educația trebuie tratată ca o prioritate de către Guvern. România educată trebuie să fie o politică reală făcută pentru sistemul de învățământ. Este greu să poți să faci asta dacă tu ca Guvern anunți că educația nu e printre domeniile care vor primi bani la rectificarea bugetară. Acest lucru a fost confirmat de Dan Barna, cel care a exclus educația dintre domeniile care vor primi resurse suplimentare la rectificarea bugetară.

Educația și cercetarea nu au nevoie doar de alocări bugetare, dar și de o strategie pe termen lung. Până la urmă vorbim despre viitorul tinerilor din țara noastră, despre viitoarele generații care pot contribui la dezvoltarea României. Investițiile în educație și cercetare, împreună cu un plan valoros, generează o națiune respectată pe plan internațional!

Anul școlar 2020 – 2021 a fost unul extrem de dificil, unul în care copiii mai mult au stat acasă. Pandemia a scos la iveală cât de nepregătit este sistemul de învățământ pentru a face față unei situații extraordinare. Părinții, copiii și profesorii solicitau măsuri de digitalizare a învățământului. Sute de mii de copii nu au avut acces la școala online, dar cu toate acestea au încheiat anul acesta școlar. În zonele rurale vorbim de o infrastructură precară pentru învățământ. Două argumente care confirmă necesitatea investițiilor în educație.

Apoi, rezultatele sistemului de învățământ ar trebui să se regăsească în piața muncii. Pentru ca statul să își amortizeze investiția pe care o face într-un elev/student, el trebuie să le asigure absolvenților posibilitatea de a lucra în domeniul în care s-au pregătit. Ar trebui să se asigure că au locuri de muncă. Locurile de muncă mai mult au dispărut în loc să apară, iar presa a scos în evidență faptul că medicii români, dar și specialiștii pe care îi formăm în România continuă să plece în străinătate.

Rezultatele sistemului românesc se văd cel mai bine prin românii calificați ajunși să lucreze în companii și corporații din străinătate, negăsind o șansă aici, la ei acasă. Chiar și cu o finanțare precară avem elevi buni, avem tineri valoroși! Dar, chiar și așa cum e el, subfinanțat, sistemul de învățământ românesc dă oameni calificați pe care îi caută marii angajatori din străinătate. Asta datorită educației pe care o au, datorită profesorilor care pun suflet în meseria pe care o fac.

Premierul Cîțu ar trebui să ceară miniștrilor educației și cercetării să prezinte public lista investițiilor finanțate în anul 2020 și în primele 6 luni ale guvernării din 2021, pe fiecare județ în parte, pe fiecare localitate și fiecare obiectiv finanțat.

Românii au dreptul să știe pe ce s-au dus banii alocați pentru educație și cercetare în ultimii 2 ani, pentru că, dacă este să fim realiști, greu întrevedem vreo preocupare pentru aceste domenii!

Românii trebuie să știe câți bani au fost investiți, pe ce s-au cheltuit, iar mai apoi putem să cerem rezultate.

 

Sergiu Zvîncă – Secretar coordonator ALDE Botoşani