Transportul comun local este un dezastru. Toți știm asta. Suntem sătui de știri, fotografii, filmări și, mai nou, caricaturi ilustrând tramvaie deraiate de pe șine. Eltrans, societatea care administrează nu mai mult de două linii de tramvai, nu are suficiente fonduri pentru a înlocui mijloacele. Și asta știm, ni s-a spus de mai multe ori. Însă cum e posibil să ni se sugereze că ruginile astea umblătoare nu sunt un pericol pentru noi? Cum e posibil ca directorul unei companii cu responsabilități publice să ne vorbească de parcă noi ne luăm filme nasoale având pericolul drept protagonist?
Avem cele mai nasoale microbuze. Și cele mai ruginite tramvaie din nord-estul țării, pe care nu le-am cumpărat direct de la producător, ci le-am luat din pubelele de prin Oradea și Cluj. De restaurare nu am mai auzit nimic de ani de zile. Ok, nu avem bani de mai bune, nu acum, am înțeles. Dar e vorba despre două linii, de 10 km cumulat, un depou și 16 tramvaie, chiar nu suntem demni nici de alea? Nici acum, când bătrânele astea chiar cer să fie duse la reciclat?
După ce a spus că una dintre deraierile tramvaielor ar fi cauzată de neatenția unui vatman, directorul Eltrans a declarat asta:
„În Botoșani, la viteza cu care circulă tramvaiele și la traficul care există, nu există riscul să se răstoarne tramvaiul, de face nu știu câte victime. Eventual, poate avea o coliziune cu o mașină, o coliziune minoră. Nu există riscul să se producă victime”, a precizat Victor Ivănescu, director Eltrans, pentru btonline.ro.
Victor Ivănescu a solicitat primăriei înlocuirea tramvaielor cu autobuze, însă a declarat, pentru sursa citată, și că aceste tramvaie mai pot circula 10-15 ANI, problema fiind rețeaua de șine, la care se vor reparate „niște dale, în 2-3 puncte critice”. Concluzia sa a fost că „transportul local rămâne în funcțiune”.
Păi dacă problema gravă este rețeaua de șine, de ce nu ați reparat-o până acum în acele 2-3 puncte critice? Iar dacă tramvaiele astea o mai duc 10-15 ani, de ce ați mai solicitat să fie înlocuite de autobuze? Nu ar fi un cost mai redus reabilitarea șinelor și a tramvaielor? Și de ce ați solicitat acum, când fierbe orașul, și nu mai devreme?
Oricum, Primăria nu are nicio reacție, în afară de cele declarative. Problema rețelei de șine a fost ridicată, prima dată, în 2014. Dar nu de Eltrans, ci de Victor Construct.
Dar să revenim la declarația (una greu de mestecat) citată mai sus:
„De a face nu știu câte victime” ? Una singură nu ar fi de ajuns pentru ca situația să fie o tragedie? Tramvaiele vor fi lăsate să circule până când va apărea și ACEL risc?
Tramvaiul deraiat poate avea doar o „coliziune minoră” cu o mașină? Dar că, în general, mașinile circulă cu o viteză dublă față de a tramvaiului, v-ați gândit, domnu’ Victor? Că un tramvai deraiat poate desființa orice regulă de prioritate? Că în orice mașină care se poate izbi există cel puțin un om? Un om care își riscă sănătatea, poate chiar viața. Toate astea sunt chestiuni la fel de MINORE precum coliziunea pe care ați luat-o în calcul?
Ei, dacă așa stă treaba, eu prefer să merg pe jos, în mâini. De ce să mă îmbolnăvesc în jegul transportului public și să fac atac de panică la fiecare deraiere? Și sunt indulgentă când spun doar de atac de panică. Raportat la halul condițiilor de călătorie, prețul pe care îl achităm pe un bilet, e pomană curată. Din partea noastră, evident.
Domnu’ Victor, după această declarație, nu vreți să aveți o coliziune minoră cu o demisie?
Comenteaza